Budowa Mostu Krymskiego. Historia i znaczenie obiektu



0 Comment

15 maja 2018 roku, po blisko trzech latach prac, które pochłonęły dotąd ponad 3,6 miliarda dolarów, odbyło się uroczyste otwarcie samochodowej trasy Mostu Krymskiego, który łączy Rosję i zaanektowany przez nią Krym. Było to olbrzymie przedsięwzięcie, które spotkało się z krytyką zachodniego świata. Jak wyglądała budowa tego obiektu i jakie jest jego znaczenie?

Tło historyczne

Most Krymski ma 19 km długości. Biegnie z Półwyspu Tamańskiego w Rosji na Półwysep Krymski. Prowadzi przez 5-kilometrową tamę, wyspę Tuzła i Cieśninę Kerczeńską, a jego koniec znajduje się na terytorium Krymu. Przeprawa składa się z rasy samochodowej oraz kolejowej, która nadal pozostaje w budowie.

Jeszcze zanim aneksja Krymu przez Rosję stała się faktem, władze tego kraju intonowały potrzebę istnienia przeprawy pomiędzy Rosją a Krymem – a dokładniej Republiką Autonomiczną Krymu, która stale nie jest uznawana przez większość państw członkowskich ONZ. Kiedy secesja po interwencji wojsk rosyjskich została przypieczętowana, w bardzo krótkim czasie ogłoszono plany budowy nowego mostu łączącego Rosję i Krym. Zakusy takie pojawiły się od czasu rozpadu Związku Radzieckiego, jednak z powodu braku porozumienia pomiędzy Federacją Rosyjską a Ukrainą temat został zawieszony. Po roku 2000. kwestia znów powróciła, a moskiewskie władze prowadzić zaczęły działania prowokacyjne, próbując wywołać konflikt o Tuzłę. Ostatecznie w 2010 roku ówczesny prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz i prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew podpisali porozumienie, na mocy którego ogłoszono wspólne memorandum, dotyczące budowy.

Po kilku latach, na początku 2014 roku, rządy Ukrainy i Rosji dyskutowały o powołaniu rosyjsko-ukraińskiej spółki do spraw budowy przeprawy. Wspólne plany przerwał konflikt pomiędzy tymi krajami. Kiedy Rosja rozpoczęła zbrojną interwencję na Półwyspie, stało się niemal jasne, że most owszem, powstanie, ale zbudują go Rosjanie na własnych warunkach. Tak też się stało.

Symboliczne połączenie z Rosją

Dla prezydenta Rosji Włodimira Putina było to posunięcie nie tylko o charakterze gospodarczym, ale (być może przede wszystkim) i symbolicznym, akcentującym połączenie Kraju Krasnodarskiego z Republiką Krymu, które istniało jeszcze w czasach drugiej wojny światowej. Pierwszy most nad Cieśniną Kerczeńską z lat 40. minionego wieku został zbudowany w 1942 roku przez Niemców – podobno na osobiste polecenie Adolfa Hitlera. Nie korzystali z niego długo, bo wkrótce radzieccy żołnierze odbili tamte obszary, a Niemcy zostali zmuszeni do wycofania się z Krymu. Budowę przejęły władze radzieckie, wykorzystując pozostawione przez hitlerowców materiały. Prace zakończono w 1944 roku i… jeszcze w tym samym roku budowlę rozniosła rzeczna kra. Dopiero po blisko 10 latach w miejscu zniszczonego mostu stworzono przeprawę promową, która funkcjonowała przez wiele lat, aż do końca lat 80., kiedy to połączenie zostało ostatecznie zawieszone.

Budowa staje się faktem

3 marca 2014 roku dekretem premiera Rosji Dmitrija Miedwiediewa utworzono specjalne przedsiębiorstwo do budowy mostu, które przystąpiło do projektowania. Początkowo rozważano most lub tunel drogowo-kolejowy, jednak ta druga opcja została ostatecznie odrzucona z powodów ekonomicznych, ale też ze względu na dużą trudność w budowie.

Rozpoczęcie konkretnych działań w kierunku budowy Mostu Krymskiego zostało potępione na arenie międzynarodowej. Aneksja Krymu dotąd uznawana jest powszechnie za naruszenie integralności Ukrainy, przeciw czemu wielokrotnie protestowali przedstawiciele Organizacji Narodów Zjednoczonych. Z kolei USA nałożyły na budowniczych mostu sankcje. Mimo to, budowa stała się faktem – roboty budowlane ruszyły w 2015 roku, a oddanie mostu zaplanowano najpóźniej na koniec 2018 roku. Ostatecznie tylko część drogowa została oddana zgodnie z planem, a część kolejowa jest w budowie. Znacznemu wzrostowi uległy koszty całej inwestycji. Zgodnie z początkowymi szacunkami miało to być około 3 miliardów dolarów. Obecnie mowa jest nawet o 4.3 miliarda.

Po uroczystym otwarciu mostu władze Ukrainy, USA, a także Unii Europejskiej w oficjalnych notach potępiły istnienie przeprawy. Władze rosyjskie podkreślają dziś, że dzięki poprawie połączenia z Rosją na Krymie doszło do gospodarczego wzrostu, który jest konsekwencją zarówno ożywienia turystyki, wsparcia krymskiego rolnictwa prze budżet federalny, jak też rozkwitu w branży stoczniowej i chemicznej.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *